Érdeklődéssel olvastam honlapjukon Priksz Gábor: PR stratégia és a gyakorlati PR című tanulmányát.
Ezzel kapcsolatban szeretném felhívni figyelmüket arra, hogy néhány, a tanulmányban szereplő megállapítás, ahogyan a tanulmány irodalomjegyzékből is kitűnik, régi, ezért nem teljesen konform a Magyar Public Relations Szövetség Szakmafejlesztési Bizottsága I. sz. útmutató állásfoglalásában található megállapítással.
Ma hazánkban ez az ajánlás az, amit széleskörben használ a kommunikációs szakma. Ezért szeretném ezt az ajánlást az Önök figyelmébe ajánlani.
Ugyancsak figyelmükbe ajánlanám a MÚOSZ Kommunikációs és PR Szakosztálya által 2003.-ban kiadott ajánlást a Társadalmi Célú Kommunikáció szakterületére vonatkozóan. (http://www.fibraco.hu/muosztck.htm) Ennek az ajánlásnak folytatását a MÚOSZ nemrég fogadta el. (http://www.fibraco.hu/muosztck2.htm ) Erről is szó lesz a CIVILKOMP Konferencián október 10.-.11.-én. www.civilkomp.hu Az ajánlások és további szakmai anyagok (http://www.fibraco.hu/edu.htm) megtalálhatók a www.fibraco.hu oldalon, amely a szervezeti kommunikáció lapja.
Amiért ezt véleményemet szeretném Önökkel megosztani, annak kiindulópontja és oka, az valójában a tanulmányuk egy szóhasználata - a közönségkapcsolat kifejezés használata miatt van. Ezzel a szóhasználattal szeretnék alapvetően vitatkozni. Ugyanis a public relations (az MTA állásfoglalása szerint, a magyar nyelvtan szabályai szerint így kisbetűvel irandó és rövidítve nem használható, csak szóösszetételben) nem közönségkapcsolatot jelent!
A CERP, Az Európai PR Konföderáció által kiadott ajánlás szerint: A public relations a kommunikáció tudatos szervezése. A public relations menedzsmenti, irányítási tevékenység. A public relations célja elérni az egyének, a szervezetek és környezetük közötti kölcsönös megértést és létrehozni a kölcsönös előnyökön alapuló kapcsolatokat, a kétirányú kommunikáció útján.
A Magyar Public Relations Szövetség Szakmafejlesztési Bizottsága I. sz. útmutató állásfoglalása szerint A public relations az a tudományterület, amely a hírnevet gondozza. A hírnév (reputation) - összetett fogalom (elfogadottság, elismertség, megbecsülés) - annak az eredménye, amit teszel, amit mondasz és amit mások mondanak rólad. A public relations tevékenység tervszerű és tartós erőfeszítés azért, hogy egy szervezet és környezete között a vélemény és a viselkedés befolyásolásával kölcsönös megértést, jóakaratot (goodwill) és támogatást építsen és tartson fenn. Kérem, hogy véleményem kéretlen megírása miatt ne nehezteljenek rám, csupán az a jó szándék vezet, hogy a hazai kommunikációs szakmában ne terjedjenek a régi, helytelen nézetek. Az MPRSZ korábbi ügyvezető Alelnökeként, illetve a CERP korábbi Alelnökeként, a PR Fejlesztéséért Alapítvány kurátoraként felelősséget érzek a hazai kommunikációs szakmában használatos szakkifejezésekért, nézetekért. Amennyiben a kérdésről személyesen is szeretnének pr-szakemberekkel eszmét cserélni, úgy szívesen állok magam is rendelkezésükre a civil szféra konferenciáján, a pr-szekciójában 2005. október 11.-én. Ismételten elnézésüket kérem, hogy véleményemet kéretlenül írtam meg Önnek.
Üdvözlettel |