NOSZA Konferencia a részvételi demokráciáról 2005. szeptember 21. 11:20 - 13:00 Bullain Nilda: Állampolgári részvételi kutatás - Állami finanszírozás nemzetközi tapasztalatai Az állami finanszírozás Magyarországon jelenleg még nem eléggé intézményesült, a rendszer talán a német-modell felé mozdul el. Bíró Endre: Nem állapítható meg, hogy melyik rendszer, fog hazánkba megvalósulni, mindig speciális, attól függ éppen miről van szó , hogy mit alkalmaz az állam, a rendszer még nagyon feladat specifikus. Meg kell találni az optimális megoldást a jelenlegi vegyes rendszer helyett. Az EU alapelvek, a Fehér Könyv és az NFT is előírja a civil részvételt, de annak mikéntjéről nem rendelkezik, azt az egyes tagországokra bízza így egységes európai rendszer nincs. Az uniós pénzek az országba a legtöbbször támogatás formájában (támogatás jelleggel) jön de annak hazai elosztása már szerződéses alapon jön létre. Hozzászólások, észrevételek: Nagy fontos lenne a működési és projekt jellegű pénzek szétválasztása. A nevesített célzott költségvetési pénzek (Vöröskereszt, Magyar Máltai Szeretetszolgálat, stb. nagyobb szervezetek) a közeljövőben folyamatosan megszűnnek. Az EU a pénzeket nagy együttműködési projektekre adja, de a hazai rendszer nem erre állt rá. Müllerné Eperjesi Tímea: A folyamatos hosszabb távón jól működő projektekre kell pénzt szerezni. A hazai civilek a projektekből jelenleg a működési pénzt nem tudják előteremteni. Bullain Nilda: Milyen stratégiával lehet eredményt elérni? A változást az érdekelteknek kell kikényszeríteni, először a helyi érdekviszonyokat kell feltérképezni, hasonlóan az USA-ban honos módszerhez. Probléma, hogy az intézmények az „ajánlásokkal” nem igazán foglakoznak, csak a törvényi kötelezettségeknek tesznek eleget.
Eperjesi János: Gyakran egy-egy sikeres projekt befejezése után a pénzforrás megszűnése után a jó ötletek eltűnnek. Gyakran egy jó projekt azért nem kerül finanszírozásra mivel fix működési támogatás hiányában a program fenntarthatósága nem biztosítható. A szervezeteknek a projektek között is működniük, sőt fejlődniük kell.
Az önkormányzatok (itt, mint pénzosztók) nem szeretik a szabadságukat elveszteni, ezért egy esetleges felülről történő állami szabályozást nehezen lehetne velük elfogadtatni. Nagyon fontos lépés lehet a helyi nyilvánosság, sajtó meggyőzése, a politikusokra párt független nyomásgyakorlás szükséges. Móra Veronika: A pályáztatási rendszer nagyon lyukas, a törvényjavaslatok nem kerülnek elfogadásra. Együttműködés a civilek kezdeményezésére nehezen alakul ki, sok helyen nem veszik igazán fajsúlyosnak őket. A civilek között nincs meg a megfelelő együttműködési lehetőség, ösztönözni kell az összefogást. Az EU a partnerségi rendszert gerjesztheti. Bíró Endre: Az intézmények még nagyon óvatosak a feladatok kiadásával, a civilek sok esetben nem pénz piaci alapon hoznak hasznot ( a feladatot drágábban látják el mint a saját apparátus), de szakmailag biztos többet tesznek hozzá. Eperjesi János: Nincs meg az esélyegyenlőség a civilek és az állami apparátus között, a feladatot az kapja amelyik jobban csinálja. A civileket a mostani akadályoktól mentesíteni kell, ne legyen teljesen az állami szektorra utalva. Fontos, hogy az állam is rájöjjön, hogy egyet akarunk. A média a civilekben csak az üzletfelet nézi, úgy tekint rá mintha profit orientált cég lenne. Zárszó Bíró Endre: A civileknek az intézmények felé nyilvános ajánlatokat kéne tenni amivel a figyelmet magukra irányítják, és a fenntartót ezzel döntési helyzetbe kell hozni. Ha elutasító a válasz azt vállalja a nyilvánosság előtt is viselve annak minden negatív következményét. A részvételi demokrácia és a KCR-dimenzió
A részvételi demokrácia gyakorlata
Részvételi jogok - Infromáció és részvétel
KCR-dimenzió
JELENTKEZÉSI LAP
Napirenden: Civilek az EGSZB-ben
NOSZA Konferencia, 2003. november
2003 februári konferencia
2002 októberi NOSZA konferencia
Regionális konferenciák, 2002
|