A nonprofit szervezetek létesítésével és működésével kapcsolatos alapvető jogszabályok (1989. évi II. számú, az egyesülési jogról szóló törvény; a Polgári Törvénykönyv különböző vonatkozó paragrafusai) egyértelműen kimondják, hogy ilyen típusú szervezetek elsődlegesen gazdálkodási tevékenységre nem hozhatók létre. Ezen alapelv mellett ugyanakkor az is igaz, hogy közcélú tevékenységük végzése során és annak érdekében ezek a szervezetek gazdálkodnak, sőt gazdálkodniuk kell! (Azt, hogy gazdálkodnak, az a tény is bizonyítja, hogy a nonprofit szektor forrásain belül tartósan 57% körül alakul a szervezetek működéséből és vállalkozásaiból származó saját bevétel). A nonprofit gazdálkodási elv mindenekelőtt azt jelenti, hogy a szervezetek a gazdálkodás során elért eredményüket nem osztják fel, azt a létesítő okiratukban megfogalmazott közcélú tevékenységükre fordítják, s nem azt, hogy nem is törekszenek gazdasági eredményre!
A speciálisan nonprofit szervezetekre vonatkozó jogszabályok mellett természetesen figyelembe kell venni a gazdálkodás más általános és egy-egy részterületre vonatkozó szabályait (pl: Ptk. rendelkezései a szerződésekre, a felelősségre, a közérdekű kötelezettségvállalásra). Az 1997. évi CLVI. számú, a közhasznú szervezetekről szóló törvény a gazdálkodás kérdéseiben is számos változást hozott. Azon nonprofit szervezeteknek, amelyek bejelentkeztek a törvény hatálya alá (bejegyzett szervezetek kb. 23-25%-a országosan) számos új követelményt kell figyelembe venniük, lényegesen több a nyilvántartási és beszámolási kötelezettségük, ugyanakkor kedvezményeik és forrásaik messze meghaladják az e törvény hatálya alá be nem jelentkező szervezetekét. Az említett törvények, rendeletek minden szabályát lehetetlen tárgyalni ezen elemzés keretei között. Legfőbb tanácsunk egyébként is az, hogy a nonprofit szervezetek a gazdálkodás kérdéseinek megoldását is e terület szakembereinek bevonásával végezzék el. Amennyiben az természetes, ha pl. egy alapítvány tehetséges fiatal írók, költők antológiájának megjelentetését tervezi, akkor könyvkiadáshoz értő szakemberhez fordul, vagy pl. egy diáksport egyesület nem nélkülözheti a testnevelő tanárok közreműködését, annak is természetesnek kell lenni, hogy az e tevékenységekkel együtt járó gazdasági kérdésekhez is érteni kell. Ugyanakkor tudatában vagyunk annak, hogy a nonprofit szervezetek jelentős részében lelkes laikus önkéntesek küszködnek a pénzhiánnyal és a könyveléssel, keresik a forrásokat, pályáznak, gondolkodnak a költségkímélő megoldásokon, s igyekeznek eleget tenni az adatszolgáltatási kötelezettségeknek. Néhány gyakorlati kérdést ezért fontosnak tartunk kiemelni. Az általános jogszabályi rendelkezések mellett egy-egy nonprofit szervezet saját létesítő okiratában, illetve működési szabályzatában rendezze a gazdálkodás néhány gyakorlati kérdését. Ilyen kérdések: vállalkozhat-e a szervezet; kik rendelkeznek a bankszámla felett aláírási joggal; a teljes vagyonnal lehet-e gazdálkodni; vagy csak annak bizonyos részével; mire lehet felhasználni a szervezet pénzét; kapnak-e juttatásokat a tisztségviselők; hogyan történik a pénzügyi terv és a pénzügyi beszámoló elfogadása? Ezekben a kérdésekben a szervezetek önmaguk döntenek, viszont saját szabályzásukat legfőbb dokumentumaiknak tartalmazni kell. 2.2. A közhasznú nonprofit szervezet esetében a törvény számos új elemet tartalmaz:
2.3. Bár jogszabály nem írja elő, minden nonprofit szervezetnek rendelkeznie kell pénzügyi tervvel. Az éves pénzügyi tervnek és az ehhez kapcsolódó havi cash flownak kell tartalmazni a feladatok financiális realitását. Ehhez igazán nem kell pénzügyi szakembernek lenni, csak józan ésszel végig kell gondolni: mikor mit szeretne a szervezet megcsinálni, s mikor milyen forrásokkal rendelkezik? Ennek elmulasztása azzal a veszéllyel jár, hogy a felvállalt közcélú feladatok tejesítése inkább épül vágyakra, mint a valóságra. 3.1. A nonprofit szervezetek bevételei Mind a közhasznú szervezetekről szóló törvény, mind a gazdálkodással foglalkozó kormányrendeletek alapvetően két nagy csoportra osztják a nonprofit szervezetek bevételeit:
Kedvezményezett betétek 1. Alapítótól, támogatótól a közérdekű tevékenység folytatásához kapott adományok, felajánlások. Az adótörvények 1998. január 1-től a gazdálkodó szervezetektől az adományozó részére is kedvezményezetten ismerik el a nem pénzbeli támogatást. Ez idő óta nevesített a "tartós adományozás" is. 2. Az államháztartás alrendszereitől a közcélú tevékenység végzésére, vagy a szervezet működésének segítésére kapott támogatás. 3. Az 1996. CXXVI. tv., a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló törvény alapján kapott úgynevezett 1%-os felajánlás (ez 1998. január 1-től az 1997. CXXIX. törvény szerint 1+1%). E támogatást azon nonprofit szervezetek kaphatják, amelyek:
Az egyik 1%-ot az adózó állampolgár adószámmal rendelkező nonprofit szervezetnek, a másik 1%-ot technikai számmal rendelkező egyháznak ajánlhatja fel. Az eljárást az említett törvények szabályozzák. 4. Más (hazai és külföldi) közhasznú és nonprofit szervezetektől nyert pályázati támogatások. 5. A közhasznú és a cél szerinti tevékenység folytatásából származó ár- és díjbevételek, valamint költségtérítések. 6. Tagsággal rendelkező nonprofit szervezetek tagdíjbevételei. 7. Bankbetétek és értékpapírok kamatai (a közhasznú bevételnek az összbevételen belüli arányának mértékében). 8. Egyéb bevételek, pl.: a szervezetek céljait szolgáló eszközök, készletek és immateriális javak értékesítéséből származó árbevételek. Vállalkozási tevékenységből származó bevételek 1. A nonprofit szervezetek tulajdonában vagy használatában lévő ingatlanok, tárgyi eszközök bérbeadásából, vagy a velük végzett szolgáltatásból származó bevételek. 2. Reklámtevékenység, amelyet szerződés alapján végez a nonprofit szervezet, s amely bevételt számlakibocsátás előz meg. Nem számít reklámnak, ha egy támogatásnak nem feltétele a támogató nyilvános népszerűsítése, vagy a köszönetnyilvánítás. 3. A cél szerinti tevékenységgel összhangban nem levő oktatások, vizsgáztatások, oktatást kiegészítő egyéb tevékenységek bevételei. 4. A táncos-zenés-szórakoztató rendezvények belépődíjai. 5. A szervezet által végzett minden olyan tevékenységből származó bevétel, amely nem közhasznú, illetve nem a nonprofit szervezet létesítő okiratában megfogalmazott célok megvalósítását szolgálja. 3.2. A nonprofit szervezetek költségei A jogszabályok a már a bevételeknél említett logikát követik: alapvetően aszerint csoportosítják a költségeket, hogy azok a közcélú tevékenységhez vagy vállalkozáshoz kapcsolódnak-e? Ugyanakkor megjelennek a közvetett, a működési költségek is. 1. A közhasznú tevékenység érdekében felmerült legjellemzőbb költségek azok a kiadások, amelyek a létesítő okiratban megfogalmazott célok megvalósítása során vetődnek fel: támogatások, ösztöndíjak, segélyek, stb. Ugyanilyen jellegű költségek a természetbeni szolgáltatásokkal kapcsolatos kiadások: gyógyszerek, élelmiszerek, hajléktalan szállások működtetése, stb. 2. A cél szerinti tevékenység érdekében felmerült közvetlen költségek ugyancsak sokszínűek lehetnek. Közös jellemzőjük, hogy sem a szervezet működéséhez, sem az esetleges vállalkozásához nem köthetők. Ilyen pl. egy egészségügyi, vagy szociális nonprofit szervezet cél szerinti tevékenységéhez használt autó üzemanyag költsége, vagy egy mentálhigiénés tréning terembérleti díja. 3. A nonprofit szervezet vállalkozásának végzése során felmerült költségek. 4. A célszerinti és a vállalkozási tevékenység során felmerült közvetett költségek, a szervezet működésének kiadásai. Klasszikus megnyilvánulási formái: a székhely bérleti díja, telefon-, posta-, irodaszer költségek, utazási kiadások, bérek és azok közterhei, megbízási díjak, értekezletek költségei. A közvetett költségeket bevételarányosan kell megosztani a cél szerinti és a vállalkozási tevékenység között. Az 1997. évi CLVI. törvény 6.§-a tételesen felsorolja a közhasznú szervezeteket, a közhasznú szervezetek támogatóit és a közhasznú szervezetek szolgáltatásai igénybevevőit megillető kedvezményeket, megjelöli a kedvezmények típusait és azok legfontosabb jogforrásait is. A hivatkozott jogszabályok figyelmes tanulmányozásakor kiderül, hogy a legtöbb kedvezmény csak a közhasznúsági törvény hatálya alá bejelentkezett nonprofit szervezetet illeti meg, és csak keresve lehet olyat találni, amely minden nonprofit szervezetre vonatkozik. A szervezetek támogatói közül egyértelműen csak a közhasznúakat támogatók számíthatnak kedvezményre. Erre való tekintettel e fejezetben követjük a törvény logikáját és címeit, ugyanakkor pontos eligazítást adunk a zárójelben elhelyezett törvényi helyről is.
a létesítő okiratban meghatározott cél szerinti tevékenysége után társasági adómentesség; vállalkozási tevékenysége után társasági adókötelezettséget érintő kedvezmény; helyi adókötelezettséget érintő kedvezmény; illetékkedvezmény; vámkedvezmény; egyéb - jogszabályban meghatározott - kedvezmény,
4.1. A közhasznú szervezeteket megillető kedvezmények
(1996. évi LXXXI. tv. 6/A. 1.)
(1996. évi LXXXI. évi tv. 6/A. 3.)
(1996. évi LXXXI. tv. 6/A. 2.)
(1996. évi LXXXI. tv. 9. § (7) )
(1990. évi C. tv. 3. § (2) )
(1992. évi LXXVI. tv. 71. § (8) )
(1992. évi LXXVI. tv. 72. § (3) )
(1990. évi XCIII. tv. 5. § )
(1992. évi LXXVI. tv. 72. § (1) )
(1995. évi C. tv. 114. §)
(1995. évi CXVII. tv. 70. § (8) c)
4.2. A közhasznú szervezetek támogatóit megillető kedvezmények
(1995. évi CXVII. tv. 41. § (1-4) )
(1995. évi CXVII. tv. 41. § (5) )
(1996. évi LXXXI. tv. 7. § (5-6) )
(1995. évi CXVII. tv. 49/B § (8) )
(1997. évi CLVI. tv. 26. § 4.)
(1996. évi LXXXI. tv. 7. § (7) és 1995. évi CXVII. tv. 1. § 52.) 4.3. A közhasznú szervezetek szolgáltatásainak igénybevevőit megillető kedvezmények
(1995. évi CXVII. tv. 1.sz. melléklete 3.1.)
(1995. évi CXVII. tv. 1. sz. melléklete 3.2.1.)
(1995. évi CXVII. tv. 1. sz. melléklete 3.2.2.)
(1995. évi CXVII. tv. 1. sz. melléklete 3.3.)
(1995. évi CXVII. tv. 1. sz. melléklete 3.4.)
A nonprofit szervezetek könyvvezetésére, számvitelére és beszámolási kötelezettségére az 1991. évi számviteli törvény szabályai vonatkoznak. E törvény 2. §-a (2) bekezdésének c) pontja "egyéb szervezetek" elnevezéssel illeti mindazon szervezeteket, amelyek közé a nonprofit szervezetek is tartoznak. A 219/1998.(XII.30.) Kormányrendelet pedig a számviteli törvény szerinti egyéb szervezetek éves beszámoló készítésének és könyvvezetési kötelezettségeinek sajátosságait szabályozza. 5.1. A fő elvek a következők:
A közhasznú szervezetekről szóló törvény 19. §-ában meghatározza, hogy a közhasznú szervezeteknek az éves beszámolóval egyidejűleg "közhasznúsági jelentést" is kell készíteniük, melynek elfogadása a legfőbb szerv kizárólagos hatáskörébe tartozik. A törvény részletesen szabályozza a közhasznúsági jelentés tartalmát, amely a következő:
E beszámolókat változatlanul nem kell elküldeni sem a megyei bíróságokhoz, sem az ügyészségekhez, a szervezeteknek saját nyilvántartásukban kell megőrizni azokat. A közhasznúsági jelentésbe bárki betekinthet, abból saját költségére másolatot készíthet. 5.2. A nonprofit és közhasznú szervezetek speciális bevallási, adatszolgáltatási kötelezettségei Január 31.
Február 15.
Május 31.
Június 30.
Október 31.
A közhasznú és nonprofit szervezetek feletti általános törvényességi felügyeletet (néhány köztestület kivételével) - benne a gazdálkodás jogszabályszerűségének felügyeletét is - az ügyészség látja el. A köztartozások teljesítésének ellenőrzésére az illetékes adóhatóságok jogosultak. Az államháztartástól és annak alrendszereitől származó támogatások, illetve szerződés szerint átvett összegek felhasználását az Állami Számvevőszék ellenőrzi. Az egyes céltámogatások felhasználását a támogatást nyújtók jogosultak ellenőrizni.
|