Mi a projekt és miért szükséges menedzselni ? Projekteknek általában olyan önálló, tartalmilag és pénzügyileg is jól elhatárolható feladatokat nevezünk, amelyek egy-egy konkrét cél megvalósítására irányulnak, eredményük mérhető, értékelhető. A projektek - optimális esetben - a szervezet hosszú távú, stratégiai céljainak megvalósítását szolgálják, ugyanakkor időtartamuk rövid vagy középtávú (általában 1-2 év). Az Európai Uniós gyakorlatban az azonos célokat szolgáló, egymásra épülő és/vagy egymást kiegészítő projektek sorozatát programoknak nevezik, de nálunk gyakran ez a két fogalom összemosódik, gyakran a projekteket is programként emlegetjük és viszont. A stratégiai célok megvalósításához rendelhető, egymással párhuzamosan futó projektek számát célszerű a szervezet kapacitásához igazítani, amely egyrészt a belső és külső szakmai-szellemi kapacitásokat, másrészt a saját pénzügyi forrásokat jelenti. Ez már részben választ is ad arra a kérdésre, hogy miért szükséges a projekteket (is) menedzselni. A menedzsment feladata ugyanis a rendelkezésre álló - és megszerezhető - erőforrások (ember, eszköz, idő, pénz, stb.) lehető legjobb kihasználása annak érdekében, hogy a kitűzött célt elérjük. A menedzsment funkciói közül a projektek esetében a legfontosabbak :
A projektet tehát elő kell készíteni, azaz meg kell határozni azokat a konkrét célokat, eredményeket, amelyeket el szeretnénk érni, meg kell tervezni a szükséges emberi, tárgyi és pénzügyi erőforrásokat, ezek megszerzésének módját, időbeli ütemezését, a projekt magvalósításának szakmai tartalmát, folyamatát valamint a menet közbeni és végső ellenőrzés, nyomon követés módszereit és mutatóit. A megvalósítás folyamán szükséges az erőforrások rendelkezésre állásának biztosítása - a szervezés -, amely természetesen azt is jelenti, hogy a folyamat során előálló, előre nem tervezett problémákat, nehézségeket kezelni kell, azokat meg kell tudni oldani, az akadályokat el kell hárítani. Szükség esetén az eredeti terveket korrigálni, módosítani kell. A koordináció a projektben együttműködő partnerek munkájának összehangolását, illetve az eszközök és finanszírozási források optimális elosztását (allokálását) jelenti. A folyamat közben végzett ellenőrzés, amelyet egyre szívesebben neveznek ma már monitoringnak, arra szolgál, hogy a projektet irányító személy vagy csapat állandó, megfelelő kontrollt gyakorolhasson a megvalósítás felett, azaz naprakészen tisztában legyen a tervnek megfelelő előrehaladással vagy éppen az attól való eltéréssel. Ez a megfelelő időben történő beavatkozást segíti, hozzájárul ahhoz, hogy a problémákat időben érzékeljük, ne csak akkor, amikor már nehéz, vagy szinte lehetetlen azokat a célok sérülése nélkül megoldani. Az adminisztrálás általában a nemszeretem munkák közé tartozik, mégis fontos, mert nélküle nem lehetséges megbízható módon követni a projekt terv szerinti megvalósulását. Különösen lényeges ez az általában szűk keresztmetszetet jelentő pénzügyi források felhasználása esetén, mert a tapasztalatok szerint ebben a körben a legnehezebb a felmerült akadályok későbbi elhárítása, azaz a túlköltekezés kompenzálása. Az eredmények számbavétele, azaz a projekt záró értékelése azért lényeges, elengedhetetlen momentuma a sikeres megvalósításnak, mert azt kell szolgálja, hogy szembenézzünk önmagunkkal, vagyis elértük-e a magunk elé kitűzött célt. A projekt viszonylag zökkenőmentes lefutása önmagában még nem jelenti azt, hogy mindent elértünk, amit magunk elé tűztünk, előre léptünk a szervezetünk stratégiai céljainak megvalósításában. Olyan eset is előfordulhat, hogy bár maga a projekt sikeres volt, az előzetes terveknek megfelelően alakult, a szervezetet mégsem vitte előre, mert a projekt tartalmának kiválasztása nem volt szerencsés, nem találkozott a célcsoportunk igényeivel, vagy legalábbis nem sikerült vele olyan mértékű pozitív változást elérnünk, mint amilyet szerettünk volna. Ilyenkor el kell gondolkodnunk azon, hogy milyen projektekkel tudnánk jobban szolgálni a hosszú távú céljaink megvalósítását. Adott esetben természetesen felmerülhet a stratégiai célok átgondolásának lehetősége és szükségessége is. A következőkben a projektek tervezésének néhány fontosabb kérdésével foglalkozunk, nem megfeledkezve azonban a gyakorlati megvalósítás és nyomon követés fontosságáról, amely a legjobban megtervezett és előkészített projekt (program) sikerességét is veszélyeztetheti. Ugyanakkor a projektek esetében is érvényesül a Pareto-elv, azaz sikeres projektek esetében az előkészítés és megvalósítás aránya 80 - 20 % ! Talán már abszurdumnak tűnik, de a tervezést is tervezésnek kell megelőznie, azaz előzetesen meg kell határoznunk, hogy stratégiai céljainkat milyen konkrét projektek megvalósításával tudjuk elősegíteni, s ki kell választani közülük azokat, amelyeket (egyidejűleg a szervezetünk kapacitásának megfelelő számban és nagyságrendben) meg kívánunk valósítani. Ehhez fel kell mérnünk a célcsoportunk igényeit és szükségleteit - a célcsoport a szervezet stratégiájában már minden bizonnyal meg van határozva - valamint azokat a módszereket és lehetőségeket, amelyekkel a célcsoportunkat el tudjuk érni, meg tudjuk szólítani. Gyakran követik el a szervezetek azt a hibát, hogy éppen az érintetteket nem kérdezik meg arról, hogy ők mit szeretnének, mire lenne leginkább szükségük, igényük. A projekt céljának és tartalmának kijelölését követően azt kell végiggondolnunk, hogy a megvalósítás milyen folyamatokon keresztül és milyen erőforrások bevonásával lehetséges, s hogyan tudjuk ezeket biztosítani. Ugyancsak itt kell megkeresnünk a potenciális együttműködő szervezeteket, akik segíthetnek a megvalósításban. Gondoljunk arra, hogy egy-egy cél eléréséhez több út is vezethet, azaz vannak alternatív megoldások, amelyek között mérlegelni szükséges. A projekt tervezés folyamata tehát a következő célszerű lépésekre tagolható :
A továbbiakban csak a szűkebben vett projekttervezéssel foglalkozunk, azaz feltételezzük azt, hogy sikerült kiválasztanunk egy olyan megvalósítható elképzelést, amely megfelel mind a szervezetünk stratégiai céljainak, mind a célcsoport igényeinek és szükségleteinek. A gyakorlatban a szervezetek talán erre a lépésre helyezik a legnagyobb hangsúlyt, hiszen ez hordozza a leginkább a "szakmaiságot", mégis úgy gondoljuk, hogy célszerű ezzel a fázissal is kissé behatóbban foglalkozni, mert tapasztalataink szerint időnként itt is éppen a lényeg vész el. A projekt tartalmának megtervezésénél a módszerek, a technikai lebonyolítás kapnak a legnagyobb hangsúlyt, míg a célok és az elérhető (elvárt) eredmények konkrét meghatározása háttérbe szorul. A projekt tartalmának megtervezése során a következő fő kérdésekre kell - minél konkrétabban és őszintébben - válaszolnunk :
A projekt megvalósításának sikere legnagyobb részben a közreműködő szakemberek hozzáértésén, elkötelezettségén múlik, azaz a humán erőforrás szerepe a folyamatban jóval fontosabb, mint akár a tárgyi, akár a pénzügyi forrásoké. Ez talán első hallásra kissé meglepő lehet, ha jobban belegondolunk, akkor mégis igaz, hiszen a projektet irányító emberek képesek a felmerült problémákat megoldani, az akadályokat elhárítani, a szükséges eszközöket és pénzforrásokat megszerezni és célszerűen felhasználni, míg a többi erőforrás önmagában működésképtelen. (Ez természetesen nem azt jelenti, hogy azok ne volnának fontosak a projekt szempontjából !) A humán erőforrások tervezésénél a következőkre kell figyelemmel lennünk :
A projekttervezés talán legkritikusabb fejezete a szükséges költségek és ráfordítások megtervezése. Egyrészt azért, mert ehhez nagyon alaposan végig kell gondolnunk a projektünk minden mozzanatát, másrészt mert becsülnünk kell a várhatóan felmerülő költségeket, ami nem mindig egyszerű feladat. Miért is szükséges a terveinkben a pénzügyi szemlélet alkalmazása ?
Természetesen a pénzügyi terv, akárcsak a projektterv többi része "élő" dokumentum, amely folyamatosan alakul, változik, aktualizálásra szorul, amennyiben a terv szakmai része, ütemezése vagy a külső és belső feltételrendszer módosul. A költségtervvel szemben alapvető elvárás, hogy reális legyen, amely egyrészt azt jelenti, hogy ne legyen túlzó, csak olyan költségeket és ráfordításokat tartalmazzon, amelyek valóban szükségesek a projekt megvalósításához, másrészt azonban olyan szinten kalkuláljunk, amely biztosítja az elvárható minőségi színvonalat, a tervezett program sikerességét, az eredmények elérhetőségét. A legfontosabb, hogy a szakmai tartalom és a költségvetés összhangban legyen egymással. A költségek tervezése gyakran becslésen alapul, hiszen egyrészt a tervezés időpontjában még nem rendelkezhetünk mindenről pontos információval - néha ezek beszerzése is sok időt és pénzt igényelne -, másrészt az eszközök és szolgáltatások árai, díjai menet közben is változnak, így a tervezés és a megvalósítás között is módosulhatnak. Ezt már a tervezésnél is figyelembe kell venni, pl. az infláció átlagos mértékével vagy egy elfogadható nagyságrendű tartalékkal számolva. A költségbecslésnek mindig legyen tényleges információ alapja, azaz meg kell tudnunk indokolni, sőt adott esetben meg is kell magyarázni, hogy a költségeinket miért úgy kalkuláltuk, ahogy az a pénzügyi tervünkben szerepel. A költségek és ráfordítások strukturálása több szempont szerint történhet, ezeket részben a projekt jellege, nagyságrendje határozza meg, részben azonban a felosztásnál a megszerezni kívánt forrás finanszírozási (pályázati) követelményeihez kell igazodni. A leggyakoribb felosztás a következő módon történhet :
A rezsi jellegű költségek szintjét célszerű minél alacsonyabban tartani, törekedni kell arra, hogy a kiadások minél nagyobb hányada közvetlenül kimutatható legyen a projektjeink esetében, akár a közvetett költségek projektek közötti felosztásával is. Egy másik típusú költségfelosztás a projekt szakaszaihoz igazodik :
Ez a rendszerezés ma még nem túl gyakori, de különösen az EU szabályok szerinti projekteknél már előfordul, így érdemes megismerkedni vele. Elsősorban hosszabb időtartamú programok esetében célszerű alkalmazni, ahol a megvalósítás szakaszai viszonylag jól elkülöníthetők. A kalkulációban szereplő költségeket - akár összesenben, akár tételenként - ajánlatos fajlagosítani, azaz egy célszerűen megválasztott egységre vetíteni. Az összköltséget általában 1 főre szoktuk visszaosztani, így ez a mutató jelentősen függ attól, hogy a programban hány résztvevővel számolunk. (Természetesen a szükséges feladatokat is a résztvevők számához kell igazítani.) Érdemes bevezetni a "kreatív számvitel" némiképp paradoxnak tűnő fogalmát, amely azt fejezi ki, hogy az egyébként valós, reális alapokon nyugvó költségeket úgy strukturáljuk a projekt tervében, hogy az a céljainkat a legjobban tükrözze, a potenciális finanszírozók számára pedig a leginkább meggyőző legyen. Érdemes megjegyezni, hogy a program költségvetésében a nem pénzbeni kiadások (természetbeni hozzájárulások) számszerűsített értékét is fel kell tüntetnünk (ezek a források oldalán is szerepelni fognak mint saját vagy egyéb külső forrás). A költségek tartalmi strukturálása mellett a pénzügyi tervezésnél a pénzmozgások időbeni lefolyását is vizsgálni kell, azaz el kell végeznünk az ún. cash-flow elemzést. Ez a programmal kapcsolatos készpénzforgalom időbeni alakulását követi nyomon a megvalósítás időtartamára, általában havi bontásban. Ez azért szükséges, mert mind a kifizetések, mind a bevételek különböző ütemezettséggel merülnek fel, időben nem egyenletesek. Lehetnek olyan időszakok, amikor a rendelkezésünkre álló pénz nem elegendő a kiadások teljesítésére. Ezeket a kritikus pontokat a cash-flow elemzés segítségével előre fel lehet tárni, és megfelelő megoldásokat lehet találni a menedzselésükre (pl. a programra vonatkozó szerződések megkötésénél a kifizetési határidők célszerű meghatározása, átmeneti belső forrás-átcsoportosítások, stb.) A cash-flow elemzésben természetesen csak a pénzforgalom szerepel, a természetbeni szolgáltatásokat, hozzájárulásokat itt nem kell figyelembe venni. A projekt megvalósítása során mind a költségvetést, mind a pénzforgalmi tervet nyomon kell követni, azaz a ténylegesen felmerülő kiadások összegét, szerkezetét és időbeni ütemezését megfelelő gyakorisággal össze kell vetni a terveinkben szereplőkkel, hogy eltérés esetén megtehessük a szükséges beavatkozást.
Alapigazság, hogy "pénzt csak pénzzel lehet csinálni". Ez a projektek esetében két fontos dolgot jelent. Egyrészt minden projektben kell szerepelni saját forrásnak, amely részben előírás is szinte minden külső forrás megszerzésénél (pályázatoknál), részben pedig azt a fontos üzenetet hordozza a potenciális támogatók felé, hogy mi is kockáztatunk valamit a projekt sikere érdekében, nemcsak ötleteinket adjuk, de aktívan részt is veszünk azok finanszírozásában. Másrészt azt is figyelembe kell venni, hogy a pénz előteremtése maga is pénzbe kerül. Gondoljunk csak a pályázatok elkészítésének költségeire, a szinte sohasem számszerűsített saját időráfordításainkra, az esetleges külső szakértők díjára, a pályázat, a tervek kivitelezésének költségeire, a kommunikációs költségekre, amelyek az információk begyűjtése során merülnek fel, stb. A források tervezése a szakmai tartalom és a költségvetés elkészítése után következő lépés. Ennek során azt kell számba venni, hogy a projekt megvalósítása során felmerülő összes kiadást hogyan, milyen forrásokból tudjuk fedezni. Természetesen a költségek teljes volumenére meg kell lennie a pénzügyi fedezetnek, illetve esetleg a természetbeni hozzájárulásnak, azaz a két oldal végösszegének minden esetben egyeznie kell. A források összetételének meghatározásánál az első lépés a saját erő mértékének megállapítása, azaz annak felmérése, hogy a szervezetünk mennyit tud és akar áldozni a projekt megvalósítása érdekében. Ez egyaránt lehet pénzbeni és nem pénzbeni hozzájárulás, de célszerűen a kettő megfelelő arányú "keveréke". Nehezen lehet úgy külső pénzbeni forrásokat szerezni, hogy mi magunk csak természetben akarunk hozzájárulni a program megvalósításához. Saját forrásaink származhatnak például:
A teljes forrásigény és a saját erő közötti különbözet - amely általában elég jelentős - különböző külső forrásokból "hidalható át". Ilyenek lehetnek :
A szükséges források számbavétele után azt kell mérlegelnünk, hogy a hiányzó összeget konkrétan milyen forrásokból tudnánk fedezni, és milyen lehetőségeink vannak ezek megszerzésére. A leggyakrabban alkalmazott formák a következők :
Általában a projektek legnagyobb része különböző forrás kombinációban valósul meg, amelyek egyidejű előteremtése nem egyszerű feladat a szervezetek számára, mert a különböző finanszírozók szempontjai, követelményei, feltételrendszere gyakran egymástól jelentősen eltérő, így nagyon nehéz azokat egyidejűleg teljesíteni. Amennyiben kevés esélyt látnunk arra, hogy egy nagyobb projekthez egyidejűleg meg tudjuk szerezni a szükséges forrásokat, amelyek birtokában biztonsággal elindítható a program, akkor - ha ez szakmailag lehetséges - szűkíthetjük, vagy szakaszokra bonthatjuk a projektet. A projektek finanszírozásában nagyon fontos lépés a szükséges külső források megszerzése, amely leggyakrabban pályázatok útján lehetséges. Közeledve az Uniós csatlakozáshoz a pályázatok egyre igényesebbek, s egyben egyre bonyolultabbak is lesznek. Ahhoz, hogy esélyünk legyen a szükséges források megszerzésére, fel kell készülnünk arra, hogy "nyerő" pályázatokat tudjunk készíteni. Erre nagyon nehéz lenne egy általános "receptet" adni, amely minden helyzetben működik, de talán néhány megszívlelendő tanácsot mégis érdemes végiggondolni és megfogadni.
Végezetül meg kell jegyezni, hogy az eddigiek a projektek tervezésének "idealizált" folyamatát mutatták be. A valóságban ma még a dolgok gyakran éppen fordítva működnek, azaz a forrásszerzési lehetőségek, a pályázati kiírások indukálják a projekteket és nem fordítva. Ezzel együtt is van lehetőség arra, hogy a projektjeinket a tervezés fázisainak megfelelően dolgozzuk ki, maximálisan szem előtt tartva a pályázat kiírók szempontjait. |